Monday, January 31

Enough Pleeease!

                     I tak faham kenapa sesetengah manusia di luar sana tot i nie Cina/mix/blabla. I bukannya ape, cume penat nk jawab yg i nie Malay tulin/ sejati/ pure no mix mix okayy. Tipu la kalau kata tak suka kan? Hee :p tapi just nk nyatakan bahawa i takde darah campuran atau yg sewaktu dengannya. There are many cases where ppl tot I nie Cina.

1st scenarios : Year 2005 : 15 years old
I was at the school bookshop, with abah to buy text book for my form 3/PMR year. When it was our turn at the counter, I ordered the books as in the list and wait for the salesgirl to return with my books. And when she did, she asked this question "Sorry tanya, u nie Cina ke? Nmpk mcm Cina la, ayah pon sama." Then i laughed & said "No la, I Melayu, hehe." Abah pon gelak je, lepas tuh kami pon pulang ke rumah. Masa otw balik tuh, I sempat tanya abah, "Abah, kita nie ada darah campuran ke?" abah kata "Mana ada, jgn nk perasan. Atuk nenek awak lahir zaman British tp kita takde campur mana2 pon. Tapi abah taktau la kalau nenek moyang awak."

2nd scenarios : Year 2007 : 17 years old
It happens after my SPM examination when I worked part time at TGV Cinemas Sunway Pyramid. One of my friend aka coworkers, Ainul nama dia, tanya I "Fara, u ade mix mana-mana tak? U tak nampak mcm Melayu pure." I answered, "Nope, I am a pure Malay. *giggle* " I tanya dia pulak, & I found out that she has a mix of Portugese + Javanese blood. Okayy, thats explain why her face looks exotic. *Too bad i takda gambar dia* As for me, takde langsung mcm mix nyee. HAHA!

3rd scenarios : Year 2010 : 20 years old
Masa nie I dah besar, sikit, hee. Still buat part time at TGV, & I worked at ticket selling counter. Ada seorg customer nie, dia perempuan Cina dtg beli tiket at my counter. Sampai je kt counter I tiba-tiba dia tanya, "Hello, are you Malay? You don't look like one, and you are very pretty." Maybe sbb dia tgk name tag i nama Melayu so I answered, "Hi maam, yes I'm a Malay girl, ouhh thank you. *senyum mcm Ronald mcDonald* " She asked some more, " Are you sure, cause u look like you are Mix blood, like a Pan-Asian." *smile again* Then I said, "Many ppl tot so, but no I'm not mix. What movie would u like to watch maam?" *** Boleh pulak customer i tuh kata i mcm pan-asian! HAHA. *kembang jugak laa*

4th scenarios : Still in the same year as 2010
Location : Sunway Medical Centre (SMC)
Reason : I had gastric and was warded for 3 days. *sgt tak suka* First time diagnose gastric pulak. -.-
Time : Discharged day (3rd day)
Dialogue between me and nurse, at first I asked about my discharged procedure, blabla *1st time masuk ward*.
Suddenly...
Nurse : Mind me for asking, are you Chinese or maybe Mix Chinese?
Me     : Hihi, nope. I'm Malay.
Nurse : Oh, I tot u were Chinese, because you don't look like a Malay girl. *smile*
Me     : *smile back* 
Daripada sakit terus tak sakit! HAHA *tipu*

5th scenarios : End year 2010
I went for holidays at Penang with my mickey and we were sitting at Gurney Drive to get some fresh air.
Suddenly this Chinese girl came near us and promote the flower that she sell *in Cantonese kott* until she realized that we don't understand her and she stop speaking Cantonese. She continued speaking English and I just can't stop laughing. *Mickey just smile* Lepas tuh kita kata, "No thanks." Dia pulak kata, "Sorry i tot u are Chinese. Are u Malay?" *** Dekat sini mickey perasan sikit yg muka dia tuh mcm Cina. Padahal I rasa org tuh maksudkan I, yg herannya masa dia kata sorry dia pandang mickey! *grrr* So tak kisah la kan, siapa yg mcm Cina pon. Ada lagi okayy, lepas tuh kami pergi ke Toy Muzium pulak, time nie kat counter nk byr ticket. Boleh pulak org jaga counter tuh ckp Cina dengan kita. *Sok sek sok sek* Kita pon tak paham apa-apa, mampu senyum je :) Then org tuh ckp Melayu kott, I tak ingt la, yg I ingt dia kata "Sorry, ingt u Cina laa." *laugh*

6th scenarios : Year 2011 : 21 years old
Happy New Year!! HAHA. *sempat lagi*
Ini pulak berlaku masa I practical kt Media Prima, on my 3rd day I think. I dh habis kerja so mahu pulang lah, abah pon dah tunggu, jd I bergegas jalan kaki ke gate. B4 tuh kena pg guard house sbb nk tukar visitor pass dgn I punye IC, sampai je dkt situ I tgk pak guard tuh tgh buat kerja, so I pon bg la salam. Then dia amik pass yg I hulur kt dia, tp dia tak pulangkan IC, *geram la pulak,dh la abah tgh tunggu* Ishh pak guard nieee! Rupa-rupanya dia tgh teliti I punya IC, lepas tuh dia kata, "Laa Islam ke, ingtkan Cina bg salam td."
I terus capai IC tuh dan angkat kaki, blah. *sempat la giggle* Sampai je dekat abah, I pon cerita la apa yg berlaku, lepas tuh abah boleh pulak kata, "Ha'aa org pon ingt abah nie Cina, mata sepet kott." *Eh eh abah nie nak jugakk* Yang buat i tersentap seketika apabila dia cakap, "Tuhla, lain kali awak pakai tudung, takda org kata mcm Cina!" *errr* belum terbuka pintu hati lg, doa-doakan la yea. :)

                         So that's all the story about ppl think I'm Chinese / mix blood. I gotta say that I'm so flattered  you guys think of me that way *blushblush*. Thank you and NOOO I'm NOT CHINESE okayy. Read my lips : NOT CHINESE..and and NOT MIX BLOOD too :) HAHA! Whatever it is yg u olls nk ckp, u olls ada?? Takde kannn. So diam okay. *peace*

2 comments:

oh nudra said...

cyesly i also think ur chinese ms 1st day dtg MIS. nice to know u fawa (:

JustCallMeMe said...

ouhh,heee. Thx.